Aktualności Ekonomia Komentarze i opinie

WIELKIE zmiany w małych sklepach, 25.09.2019r.

Podziel się postem:

 

Niezależny handel się profesjonalizuje. Udział sklepów małoformatowych w całym rynku FMCG w Polsce wynosi wartościowo 44%[1]. Jego wartość wynosi aktualnie ok. 128 mld zł brutto[2]. Sklepy małoformatowe w ciągu ostatnich trzech lat rosną w tempie 5,0-6,0% rocznie[3], szybciej rozwijają się tylko dyskonty. By móc z nimi konkurować, sklepy mniejszych formatów muszą rozwijać się błyskawicznie i wdrażać nowe technologie, które przyciągną konsumentów. Od września 2019 roku właściciele sklepów małoformatowych w całej Polsce będą mieli dostęp do platformy marketplace – eurocash.pl Market, która pozwoli im uzyskać dostęp do dziesiątek tysięcy nowych produktów, których nie mieli dotąd w swojej ofercie.

Uruchomienie eurocash.pl Market to wielka zmiana dla polskiego rynku niezależnego – mówi Luis Amaral, prezes zarządu Grupy Eurocash. – Wyobraźmy sobie, że do tej pory przedsiębiorca mógł zamówić do swojego sklepu około 11 tys. produktów. Teraz, dzięki eurocash.pl Market, ich liczba docelowo wzrośnie nawet do pół miliona. Poza tą znaczącą zmianą w zakresie oferty, jest jeszcze inna, wg mnie dużo istotniejsza. Dyskonty w Polsce w większości swoich placówek sprzedają takie same produkty. Na półkach mają ich średnio około 2 tys. Oznacza to, że mają jedną, uniwersalną ofertę i strategię dla każdego konsumenta, w każdym miejscu w Polsce. Jednak przyszłość w handlu będzie należeć do tych, którzy będą potrafili dostosować się do konsumenta indywidualnie. Widać to już po rosnącym znaczeniu rynku e-grocery i zakupów w internecie. Chcemy kupować to, czego naprawdę potrzebujemy i kiedy chcemy. eurocash.pl Market pozwoli detalistom stworzyć własną strategię w pełni dopasowaną do konsumentów z ich lokalnego otoczenia. Będziemy mieć zatem setki, tysiące takich ofert produktowych „szytych na miarę” – dodaje Amaral.

e-rewolucja w handlu niezależnym

Wyobraźmy sobie, że mamy ochotę zjeść lub kupić unikatowy, niewystępujący w bieżącej sprzedaży produkt. Lub jesteśmy fanami np. żywności ekologicznej, wegańskiej lub bezglutenowej. Możemy też być piwoszami i cenić sobie trunki warzone przez rzemieślnicze browary. Zazwyczaj po tego typu produkty udajemy się do specjalistycznych sklepów ekologicznych czy alkoholowych. Teraz, dzięki eurocash.pl Market, będziemy mogli je zakupić w naszym najbliższym małoformatowym sklepie, jeśli właściciel sklepu dostrzeże wśród swoich klientów potrzebę takich zakupów. Jak działa platforma i jakie korzyści daje? eurocash.pl Market to platforma typu marketplace, która połączy bezpośrednio producentów towartów i produktów z około 10 tys. klientów Grupy Eurocash (docelowo 80 tys.), działających w ramach sieci takich jak Lewiatan, abc, Gama, Euro Sklep, Duży Ben czy Groszek. Z platformy będą mogli korzystać również klienci niezrzeszeni, którzy kupują towar w hurtowniach Grupy. Użytkownicy eurocash.pl Market będą mogli zamawiać teraz produkty spoza bieżącej oferty hurtowej. Będą to lokalne, niszowe, limitowane, ekologiczne i importowane produkty spożywcze, ale także produkty przemysłowe takie jak zabawki, elementy wyposażenia domu czy AGD.

Właściciel sklepu, składając zamówienie poprzez eurocash.pl Market, będzie mógł je otrzymać w formie bezpośredniej dostawy od producenta lub razem z zamówieniem, które otrzyma z hurtowni Grupy Eurocash. Dostępne sposoby dostawy określać będzie z góry dany producent.

e-zmiany w polskim handlu

eurocash.pl Market to kolejny etap wdrożeń nowych technologii w handlu niezależnym. Rok temu przedsiębiorcy prowadzący niezależne sklepy otrzymali dostęp do eurocash.pl, czyli platformy e-commerce B2B. To rozwiązanie, które poza możliwością zamawiania towarów, zapewniło detalistom dostęp do wiedzy o lokalnym rynku, w tym danych demograficznych, rankingów najlepiej sprzedających się produktów, podglądu gazetek konkurencji czy informacji o kampaniach telewizyjnych największych producentów FMCG. eurocash.pl to platforma, która daje właścicelom sklepów małoformatowych dostęp do informacji zarezerwowanych dotąd tylko dla menadżerów dużych sieci handlowych.

Aktualnie z eurocash.pl korzysta około 10 tys. przedsiębiorców w Polsce. Dzięki wdrożeniu tego rozwiązania, wartość sprzedaży w kanałach elektronicznych w Grupie Eurocash wzrośnie do końca 2019 roku o około pół miliarda złotych, czyli do 3,5 mld zł wobec 3 mld zł w 2018 roku – mówi Tomasz Polański, dyrektor generalny Eurocash Dystrybucja. Ewenementem jest wzrost wartości sprzedaży poprzez kanał mobilny. W zeszłym roku właściciele sklepu kupili towar o wartości 350 mln zł przy użyciu smartfona. Do końca 2019 roku ten wynik się podwoi i wartość sprzedaży sięgnie około 700 mln zł. Myślę, że wzrost ten najlepiej pokazuje zmianę świadomości detalistów, ich coraz większą otwartość na nowe technologie. Prognozujemy, że do 2022 roku z naszej platformy eurocash.pl – w samym tylko Eurocash Dystrybucja – będzie korzystać już ¼ całego rynku małoformatowego w Polsce. Wówczas wartość sprzedaży kanałami elektronicznymi powinna wynieść około 6,5 mld zł. Platforma będzie aktywnie promowana i wykorzystywana również w pozostałych jednostkach hurtowych Grupy Eurocash, w tym w hurtowniach Cash&Carry, w których zaopatrują się m.in. właściciele sklepów abc – wyjaśnia Polański.

Zmiany niemożliwe bez edukacji

Obserwując najnowsze trendy i śledząc wzrost popularności video i social mediów, zdecydowaliśmy się uruchomić kanał telewizyjny AUE TV na naszej platformie e-learningowej – mówi Katarzyna Kopaczewska, członek zarządu Grupy Eurocash. W naszej telewizji umieszczamy krótkie e-szkolenia dotyczące tematów ważnych dla osób zarządzającymi sklepami i ich pracowników. Użytkownicy platformy w krótkiej i interaktywnej formie mogą uzyskać pigułkę wiedzy na temat np. optymalnego zarządzania zapasem w sklepie, BHP i HACCP czy merchandisingu w sklepie spożywczym. Platforma to także narzędzie dla właściciela sklepu umożliwające zarządzanie edukacją pracowników. To również gotowe, 3-miesięczne ścieżki szkoleniowo-wdrożeniowe dla nowozatrudnionych. Cały czas rozbudowujemy naszą ofertę on-line i już wkrótce na platformie wprowadzimy także webinaria, audiobooki, e-booki. Choć intensywnie rozwijamy się w obszarze e-edukacji, to nadal ważnym elementem działań Akademii jest oferta stacjonarnych szkoleń, warsztatów czy konferencji. Prowadzimy także studia podyplomowe we współpracy z SGH, a już jutro organizujemy IV Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu w Łodzi, podczas którego ponad 5 tys. uczestników będzie miało okazję wysłuchać prelekcji światowej klasy ekspertów rynkowych i cenionych osobistości świata biznesu i nauki – dodaje

 

[1] PMR 2019 – wartość sprzedaży generowana łącznie przez małe sklepy spożywcze, convenience małoformatowe, sklepy przystacyjne i kanały alternatywne

[2] j.w.

[3] Nielsen Panel Handlu Detalicznego, dane za okres sierpień 2016 – lipiec 2019

 

InfoWire.pl

Podziel się postem:

Dodaj komentarz